Hoe schrijf je een goed blogartikel? – De Ultieme Gids

In dit artikel laat ik je zien hoe je een goede blogartikel schrijft. Het schrijven van een goede blogartikel is essentieel voor de vindbaarheid van je website. Door waardevolle content te schrijven kan je je onderscheiden van je concurrenten, maar komen bezoekers ook terug naar je website.

Na het lezen van dit artikel weet jij:

  • Hoe je onderwerpen vindt om over te bloggen;
  • Hoe je krachtige teksten schrijft;
  • Hoe je content optimaliseert voor de zoekmachines.

Hoe vind je het juiste onderwerp voor een blogartikel?

Voordat het schrijven van de content daadwerkelijk kan beginnen is het belangrijk om onderwerpen te vinden. Wat ik veel merk is dat bedrijven/bloggers moeite hebben om onderwerpen te vinden. Ze zijn ‘een beetje inspiratieloos’ en weten niet waar ze over moeten schrijven. En da’s logisch!

Maar hoe kom je uit dit ‘writers block’? Er zijn diverse methoden die gebruikt kunnen worden om een onderwerp te vinden.

#1 Laat je inspireren door (buitenlandse) concurrenten

Op zoek naar onderwerpen die scoren? Dan is het raadzaam om eerst eens bij je concurrenten te gaan kijken. En daar is helemaal niks mis mee. Het is juist slim om je te laten inspireren door je concurrenten.

Stel je voor dat je een schilderbedrijf hebt en op zoek bent naar onderwerpen voor je blog. Ga eens op zoek naar een (buitenlandse) concurrent met een schilderbedrijf én een blog. Waar schrijft hij over?

Wij kwamen op het onderwerp ‘5 dingen die je moet doen voordat je de buitenkant van je huis gaat verven’.

Ga op zoek naar concurrenten en maak een lijst met onderwerpen waarover deze websites over schrijven.

#2 Udemy als bron voor je onderwerpen

Een website die ik als grootste inspiratiebron gebruik is Udemy. Udemy is een GOUDMIJN voor het vinden van onderwerpen. Het is een online platform waar mensen cursussen kunnen kopen.

Mensen zijn dus bereid voor deze cursussen te betalen(!)

Op Udemy vind je de cursussen per categorie, maar je kan ook zoeken naar onderwerpen. Ik ging bijvoorbeeld op zoek naar een cursus over Facebook Marketing.

Zoals je ziet hebben maar liefst 17.281 mensen 12,99 betaald om deze cursus te mogen volgen. Het moet dus wel een interessant onderwerp zijn!

#3 Amazon en inhoudsopgaves

We kennen Amazon natuurlijk als de webwinkel waar we duizenden boeken kunnen kopen. Maar Amazon is ook een zeer goede bron voor blogonderwerpen.

Begin met het invoeren van een onderwerp. In mijn geval heb ik gekozen voor ‘pizza baking’. Vervolgens pak je het boek met de meeste reviews en de daarbij hoogst scorende rating. Klik het boek aan en zoek op de productpagina naar de button ‘look inside’. Je krijgt een inkijkje in het boek!

Zoek vervolgens de inhoudsopgave in het boek en je hebt een panklare lijst met onderwerpen voor je blogartikel.

#4 Gebruik Quora

Quora is een Amerikaanse website waar gebruikers vragen kunnen stellen die vervolgens door de gehele community beantwoord kunnen worden.

In de wetenschap dat de antwoorden die gebruikers zoeken niet op internet gevonden zijn is dit een mooie kans om er een blogartikel aan te wijden.

Waar moet je aan denken bij het schrijven van blogartikelen?

Nadat je een onderwerp gevonden hebt kan het schrijven van de teksten beginnen. Deze aandachtspunten zorgen ervoor dat jouw lezers betrokken blijven en de teksten ook daadwerkelijk lezen!

#1 Schrijf korte paragrafen

Lezers houden niet van lange teksten. Het is belangrijk om te schrijven in korte en duidelijke paragrafen.

Dit heeft twee redenen: lezers willen snel weten waar het onderwerp over gaat en men leest tegenwoordig vaak op mobiel.

#2 Gebruik tussenkopjes

Een must als het gaat om leesbaarheid zijn tussenkopjes. Het gebruik van tussenkopjes zorgt ervoor dat een tekst overzichtelijk blijft en makkelijk leesbaar.

Lezers die niet een heel artikel willen lezen maar enkel geïnteresseerd zijn in bepaalde onderwerpen worden hiermee bovendien geholpen.

Zorg dus voor tussenkopjes en neem -indien mogelijk- een inhoudsopgave op in je stuk!

#3 Hanteer een groot lettertype

Een groot lettertype kan wonderen doen. Veel bloggers gebruiken een lettergrootte van 12 px omdat dit er verzorgd uit ziet.

Doe dit niet! Ga voor een lettergrootte van minimaal 15 px, want het maakt je teksten een stuk beter leesbaar.

Op deze website gebruik ik lettergrootte van 18 px, zodat het lekker leesbaar is.

#4 Blijf jezelf en schrijf als jezelf

Je kan het zien als een dooddoener, maar het is zo belangrijk! Blijf jezelf in de teksten die je schrijft. Het is de essentie van een goede tekst.

Lees de tekst door nadat je het gelezen hebt en beoordeel of je het geschreven hebt op JOUW manier.

#5 Gebruik veel afbeeldingen

Lezers zijn niet alleen lezers maar vaak ook vooral KIJKERS. Verrijk je teksten met afbeeldingen, infographics en grafieken.

Hoe optimaliseer je content voor de zoekmachines?

Nadat je artikel geschreven is wil je natuurlijk dat het gelezen wordt door de doelgroep. Organisch verkeer via zoekmachines is goedkoop en waardevol, dus het is aan te raden om je artikel te optimaliseren voor de zoekmachines. Het is hierbij belangrijk om rekening te houden met een aantal factoren.

#1 Maak gebruik van korte urls

Google kondigde al eens aan dat korte urls belangrijk zijn voor SEO. Probeer de url van je artikel kort en duidelijk te houden.

De zoekmachine begrijpt hierdoor waar het artikel over gaat en dit zorgt voor een snellere indexering en een hogere ranking.

Als je gebruik maakt van WordPress als content management systeem, kan je onder Instellingen > Permalinks de structuur van je urls aanpassen. In combinatie met de plug-in Yoast kan je de urls aanpassen.

#2 Gebruik interne links

Probeer in je artikelen te linken naar (oudere) berichten. Interne linkbuilding heeft een positieve impact op je zoekmachine posities.

Probeer tijdens het schrijven van artikelen naar relevante artikelen te linken.

#3 Title tag en meta description optimaliseren

Zowel de title tag als de meta description zijn essentieel voor de zoekmachine. De zoekmachine begrijpt hierdoor waar het artikel over gaat.

Als je gebruikt maakt van WordPress kan je met de plug-in Yoast je title tag en meta description optimaliseren.

Voor de title tag is het belangrijk om het zoekwoord er in terug te laten komen. Hierdoor weet de zoekmachine snel waar het artikel over gaat.

Voor de meta description is het belangrijk om er in ieder geval het belangrijkste zoekwoord er terug in te laten komen. Voor dit artikel is dat bijvoorbeeld blogartikel.

Probeer daarnaast een aantrekkelijke meta description te schrijven die ervoor zorgt dat mensen op het artikel klikken.

Aan de slag!

Met behulp van dit artikel kan jij nu beginnen met het schrijven van blogs! Maar voordat je aan de slag gaat heb ik een aantal vragen:

  • Met welke tips uit dit artikel ga jij aan de slag?
  • Zijn er zaken die ik gemist heb in dit blogartikel?

Laat het weten in de reacties!

Plaats een reactie