Hoe organiseer je een digitale pubquiz?

Hoe organiseer je een digitale pubquiz? Dat is een vraag die veel mensen stellen in deze tijd. Nu we massaal binnen zitten en ons sociaal contact beperkt is zijn we genoodzaakt om alle leuke dingen te digitaliseren.

Gelukkig leven we in een tijd waarin we door middel van een goede internetverbinding alsnog met elkaar in contact kunnen staan. Een pubquiz is bijvoorbeeld het behulp van programma’s als Skype ontzettend makkelijk te organiseren.

Toch zitten er aan het organiseren van een digitale pubquiz vaak nog wel haken en ogen. Veel mensen worden al moe bij het alleen al organiseren van de pubquiz.

Geen paniek! Met behulp van deze gids leer jij in no-time een digitale pubquiz te organiseren. Nu kan je met al je vrienden, collega’s of familieleden een gezellige avond organiseren!

De opzet van de digitale pubquiz

Begin eerst met een opzet. Hoe gaat de digitale pubquiz eruit zien? In welke categorieën ga ik vragen stellen? En hoeveel vragen per categorie ga ik dan stellen? Kijk ook goed naar de tijd die je wilt spenderen aan de quiz.

Een normale pubquiz heeft circa 50 vragen, dit duurt ongeveer 1.5 tot 2 uur.

Doorgaans ziet een pubquiz er ongeveer op deze manier uit:

  1. Rode draad vraag (1 vraag)
  2. Algemene vragen (10 vragen)
  3. Televisievragen (10 vragen)
  4. Sportvragen (10 vragen)
  5. Muziekvragen (10 vragen)
  6. Fotovragen (10 vragen)

Uiteraard hoef je je niet te beperken tot bovenstaande categorieën. Laat je creativiteit zijn werk doen en bedenk wat leuke categorieën.

1. Rode draad vraag

Vaak wordt er aan het begin van de quiz een rode draad vraag gesteld. Dit is een soort overkoepelende vraag waar de deelnemers gedurende de hele quiz over na kunnen denken. Het is vaak een vraag met meerdere antwoorden.

Voorbeelden van rode draad vragen zijn:

  • Brazilië telt maar liefst 10 buurlanden. Welke 10 buurlanden telt Brazilië?
  • Welke 20 Europese steden zijn het grootst als het gaat om inwoneraantal?
  • In totaal zijn er 24 James Bond films uitgebracht. Wat zijn de titels van deze films?

2. Algemene vragen

Algemene vragen zijn -zoals je zult verwachten- vragen die over verschillende onderwerpen kunnen gaan. Het kan bijvoorbeeld een maatschappelijke vraag zijn, maar ook een vraag over een tv programma.

Er zitten geen restricties aan algemene vragen, maar probeer ze af te stemmen op je deelnemers. Zorg dat de vragen niet te specialistisch zijn.

Voorbeelden voor algemene vragen zijn:

  • Op welke datum wordt prins carnaval altijd gekozen?
  • Op 9 november 1983 ontvoerdde Willem Holleeder samen met 3 vrienden Freddy Heineken en diens chauffeur Ab Doderer. Met welke 3 vrienden deed Willem Holleeder dit?
  • In 1882 werd in Barcelona de eerste steen gelegd van de basiliek dat later ook wel de bijnaam ‘Het bouwwerk dat nooit af zal zijn’ kreeg. Wat is de naam van deze basiliek?
  • In 2006 scoorden Guillermo en Tropical Danny een hit met het nummer ‘Toppertje’. Welke twee andere drankjes worden in dit nummer genoemd?
  • Wat is de juridische term voor het verzoek aan een rechtbank om een rechter in een bepaalde zaak te vervangen, omdat deze partijdig zou zijn?

Voor deze vragen is het leuk om de vraag hardop voor te lezen. Eventueel kan je er als quizmaster voor kiezen om na afloop de vraag in het chatvenster te typen, zodat je zeker weet dat de vraag is overgekomen bij de deelnemers.

3. Televisievragen

Televisie vragen gaan uiteraard over het onderwerp televisie, maar er kunnen ook leuke varianten op worden verzonnen.

Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om niet voor vragen te gaan, maar bijvoorbeeld introductieliedjes van kinderseries af te spelen. Vervolgens vraag je de deelnemers de juiste serie titels op te schrijven.

Voorbeelden van leuke introductieliedjes zijn:

  • Ovide en zijn vriendjes
  • Dommel
  • Johnny Bravo
  • Beugelbekkie
  • Spongebob Squarepants

Om de intromuziek af te kunnen spelen is het raadzaam om een smartphone bij de hand te houden. Hier kan je bijvoorbeeld op applicaties als Spotify of Youtube de introductiemuziek op zoeken.

4. Sportvragen

Veel mensen zijn dol op sport. Ook tijdens een pubquiz komt dit onderwerp vrijwel altijd aan bod. Vaak zitten er tussen de deelnemers wel een aantal personen die op de hoogte zijn van alle sportfeitjes.

Probeer een mooie mix te maken van makkelijke en moeilijke vragen. Hierdoor heb je voor ieder wat wilt.

Voorbeelden van sportvragen zijn:

  • In 2012 was Felix Baumgartner veel in het nieuws, waarom ook al weer?
  • Hoe vaak is Michael Schumacher kampioen geworden in de formule 1?
  • De goal ‘De Hand van God’ is een doelpunt dat gemaakt werd door Diego Maradonna. Tegen welk land werd dit doelpunt gemaakt en in welk jaar was dit?
  • Uit welk land is ijshockey afkomstig?
  • Welk team won de afgelopen editie van de SuperBowl?

Ook deze vragen stel je bij voorkeur zelf aan de deelnemers. Eventueel zou je de vraag nog in het chatvenster kunnen zetten nadat je hem aan het publiek gesteld hebt, zodat je zeker weet dat de vraag juist is overgekomen.

5. Muziekvragen

Net zoals sport vragen, zijn ook muziekvragen onmisbaar in een pubquiz. Je kan vragen stellen over musici, maar wat veel leuker is, is om geluidsfragmenten te laten horen. Vraag de deelnemers om de juiste titels op te schrijven bij de betreffende liedjes.

Het is digitaal vrij gemakkelijk om muziekvragen te stellen. Zorg bijvoorbeeld dat je een smartphone bij de hand hebt waarmee je de liedjes eenvoudig via Spotify kan afspelen.

6. Fotovragen

Tijdens de fotovragen worden er aan de deelnemers diverse foto’s/afbeeldingen getoond. Vervolgens wordt er een vraag over deze afbeeldingen gesteld.

Men vraagt bijvoorbeeld: wie is er te zien op de foto? Welk merk wordt afgebeeld op de foto? Wat voor hondenras is er te zien op de foto?

Tijdens een digitale pubquiz is het gemakkelijk om afbeeldingen te tonen. Met de meeste videoapplicaties is het mogelijk om je beeldscherm te delen, en hierdoor kan je je gewenste afbeeldingen met de deelnemers delen.

Welke software kan er worden gebruikt?

Om de digital pubquiz mogelijk te maken is het natuurlijk belangrijk om goed werkende software te hebben.

Er zijn over het algemeen drie applicaties die vaak gebruikt worden bij het organiseren van een digitale pubquiz:

  • Skype
  • Houseparty
  • Zoom

Zelf heb ik een voorkeur voor Skype. Het is een snelle en betrouwbare applicatie en bovendien is de optie om het scherm te kunnen delen ideaal. Hiermee kan je de deelnemers tijdens de fotoronde perfect voorzien van het juiste materiaal.

Waar moet je verder nog aan denken?

Het organiseren van een digitale pubquiz heeft wat voorbereidingstijd nodig. Het verzinnen van goede vragen is niet makkelijk. Zorg ervoor dat je de tijd neemt om de juiste vragen te bedenken.

Naast het feit dat je inspiratie kan op doen van de door mij genoemde vragen kun je ook (terug)kijken naar uitzendingen van bijvoorbeeld De Slimste Mens. In dit soort programma’s worden heel veel leuke quizvragen gesteld die ideaal zijn om te gebruiken in je eigen digitale pubquiz!

Tot slot is het belangrijk om na te denken over de teams. Werkt men in tweetallen of doet men de quiz individueel? Beide heeft voor- en nadelen. Denk hier goed over na.

Antwoorden?

Ben je op zoek naar de antwoorden voor de voorbeeldvragen? Laat dan een reactie achter.

Plaats een reactie