Welke elektrische step mag op de weg?

De populariteit van elektrische steps in Nederland is de laatste maanden ontzettend toegenomen. Dit is mede te danken aan de Europese landen die de elektrische step massaal toelaten in hun steden.

Deelstep organisaties als Lime en Voi schieten als paddenstoelen uit de grond en dat is ook ons Nederlanders niet onopgemerkt gebleven. Tijdens onze vakanties merken we dat de steps steeds vaker deel uit maken van het straatbeeld in buitenlandse steden.

Echter, in het (hyper)moderne Nederland zijn er nog maar weinig elektrische steps te bekennen. Vervelend of toch verstandig? De meningen zijn verdeeld. 

Een elektrische step in Nederland.. mag dat nou wel of niet?

Het korte antwoord op deze vraag is: nee. Het is op dit moment niet toegestaan om op een elektrische step te rijden. Tenminste: niet op de elektrische stepjes die je in omliggende landen ziet.

Deelstep organisaties als Lime en Voi willen maar al te graag hun stepjes op de Nederlandse markt krijgen, maar het mag simpelweg nog niet. Een elektrische step mag alleen de weg op als het door het RDW is goedgekeurd als bromfiets. Vooralsnog is dit niet het geval, met uitzondering van de Segway.

Enerzijds is het best opmerkelijk te noemen dat deze elektrische steps nog niet gelegaliseerd zijn in Nederland. We lopen vaak voor op het gebied van duurzaam vervoersmiddelen, maar steps zijn nog verboden.

De reden hiervoor lijkt samen te hangen met het Stint incident in Oss (2018). Logischerwijs is de overheid bijzonder voorzichtig geworden met het invoeren van deze steps.

Maar welke elektrische step mag dan wel de weg op?

Ondanks het feit dat de stepjes zoals wij ze uit onze buurlanden kennen niet zijn toegestaan op de Nederlandse weg, zijn er wel alternatieven die je kan overwegen als je toch elektrisch op pad wilt.

De volgende elektrische ‘steps’ mogen namelijk wel de weg op.

  • Segway (zelfbalancerende bromfiets)
  • Trikke (een elektrische driewieler)
  • Swing (een elektrische driewieler)
  • Zappy (een elektrische driewieler)
  • Virto (een elektrische driewieler)
  • Paukool (zelfbalancerende bromfiets)
  • Ninebot Type-E (zelfbalancerende bromfiets)
  • E-One (elektrische ligfiets)
  • Robin M1 (zelfbalancerende bromfiets)
  • VirtoS (een elektrische driewieler)
  • Kickbike Luxury (vergelijkbaar met een grote step zoals je die van vroeger nog kent)
  • Kickbike Cruise (vergelijkbaar met een grote step zoals je die van vroeger nog kent)
  • Ninebot Type Urban (zelfbalancerende bromfiets)
  • Yedoo Mezec (vergelijkbaar met een grote step zoals je die van vroeger nog kent)
  • Kickbike Fat Max (vergelijkbaar met een grote step zoals je die van vroeger nog kent)
  • Qugo Runner (een elektrische driewieler)

Deze voertuigen staan te boek als ‘bijzondere bromfietsen’, maar zijn niet allen vergelijkbaar met een echte step.

En welke steps mogen dan (nog) niet?

De steps die op dit moment nog niet legaal zijn op de openbare weg in Nederland zijn de steps van bijvoorbeeld Xiaomi en Denver. Deze steps mogen weliswaar op eigen terrein gebruikt worden, maar ermee rondrijden door de stad mag helaas nog niet. 

Opvallend is dat de steps wel degelijk door Nederlandse partijen worden aangeboden. Je kan dus al een step kopen, maar dat is op eigen risico. Je rijdt onverzekerd rond en als er een ongeluk gebeurt kan de schade behoorlijk oplopen. 

€370,00
in stock
Bol.com
€529,99
in stock
Bol.com
€439,00
549,00
in stock
Bol.com
€209,00
229,00
in stock
Bol.com
€329,00
in stock
Bol.com
€96,92
in stock
Bol.com
€299,00
in stock
Bol.com

Maar wanneer worden de elektrische steps dan wel legaal?

Officieel zijn er nog geen uitspraken gedaan over de invoering van elektrische steps in Nederland. Het is inmiddels bekend dat er zowel voor- als tegenstanders zijn voor de elektrische steps.

Voorstanders vinden dat Nederland als innovatieland wel degelijk de elektrische steps moet invoeren. Bovendien past het in het kader van duurzaamheid.

Tegenstanders zien de komst van de steps niet zitten vanwege de enorme verkeerschaos die erdoor kan ontstaan. Denk bijvoorbeeld eens aan Amsterdam, waar al duizenden mensen dagelijks hun fiets gebruiken als vervoersmiddel.

In de wandelgangen gaat het gerucht dat de steps rond eind 2020 alsnog gelegaliseerd zullen worden. In bijna alle landen in Europa is het immers toegestaan om op een step te rijden. 

Plaats een reactie